Het huidige station gaf op deze locatie reden tot ergenis.
Bijvoorbeeld de Rheingold en de VT 11.5 reden met 1 wagon minder om op de 2 langste stations sporen te passen.
Geen ruimte voor uitbreiding met 1 kopspoortje voor de railbus en kittel,
om maar tezwijgen over een goederen loods.
Eerst de eisen onder elkaar gezet betreffende de benodigde sporen. 1 kopspoortje,
minimaal 3 perronsporen en 1 goederen passeerspoor.
Gebruik maken van zoveel mogelijk de aanwezige wissels uit het oude station.
De minimale lengte langs het perron 130 cm en de wisselstraten zichtbaar.
Na heel wat gepuzzel en 1 consessie dat een
overloopwissel niet zichtbaar is, de oplossing. Ten opzichte van de huidige
locatie, het station 90 graden draaien, 4 cm verhogen en aan 1 kant de wisselstraat
na een bocht van 30 graden. Zonder deze bocht, was de ruimte voor goederen
overslag niet mogelijk en van de aanwezige wissels was weinig bruikbaar.
En met 125 cm rechte perronlengte, komt alleen bij de langere treinen de loc in
de bocht. Mocht dit op een later tijdstip toch gaan storen,
kunnen de standaard bochten altijd nog door flexrail vervangen worden.
Het perron kan dan mooi in de bocht door getrokken worden.
|