De eerste trein kreeg ik
op
mijn tiende verjaardag, uren kon je spelen met een ovaaltje onder de
tafel met tunnels van lego. Gelukkig had ik de zolderkamer en kon er
een echte baan worden gebouwd. Samen met mijn oudste broer hadden we
beide een plaat van 244X122 en er was nog slaap ruimte. Helaas
verhuisden we naar een flat en u raad het al geen ruimte meer, dus de
treinen de kast in. Het stomste wat ik heb uitgehaald was toen de
liefde in het spel kwam en een groot gedeelte voor een habbekrats is
verkocht. Wat overbleef maar weggegeven aan het broertje van mijn beste
vriend, altans ik dacht dat hij dat was. Wie weet misschien lezen ze
dit en hoor ik nog eens wat ze ermee hebben gedaan.
Het bloed kruipt waar het
niet gaan kan en het virus blijft, zodra er
ruimte voor was weer treinen gekocht. We hadden het niet breed dus
gekozen voor de goedkope merken als van de Hema en Jouef. Wat een
ellende, met
plezier even rijden was er niet bij. Gelukkig had er iemand interesse
en bood een leuke prijs en zo begon de tweede start met Marklin.
Na de verhuizing had ik
eindelijk in 1976 weer een zolder en de bouw
was al snel gestart. Een combinatie met de elektronica hobby leverde
een heuse computer sturing op. Een paar 1 bits processors van
Motorola, de 14500, deden het werk. Helaas aan alles komt een eind, de
kinderen worden groot en hebben een eigen kamer nodig voor de studie,
dus alles maar opgeborgen met de gedachte "mijn tijd komt wel weer".
En na zo'n 24 jaar ingepakt te
hebben gezeten kan er weer uitgepakt worden en
natuurlijk eerst kijken of ze nog rijden, alsof ze de dag ervoor nog
hadden gereden. Meteen wordt je ook voor keuzes geplaatst, doorgaan met
de metaal rails welke zal gaan verdwijnen of over cq aanvullen met C of
K rails. Het is een mix geworden, voor het kleine berg station zijn de
scherpe bochten nodig, dus de oude metaal rails kunnen hier dienst
doen.
K rails in het station is makkelijker, dan hoeven de perrons en station
niet verhoogt te worden. Voor het overige de niet zichtbare gedeeltes
de oude metaal rails en zichtbaar de C rails. Nu moet ik bekennen dat
ondertussen het schaduw station is uitgebreid en alle rails is
vervangen voor C rails. Voordeel is dat nu de volledige treinen
gedetecteerd worden en de nieuwe treinen zoals de Rheingold geen last
meer hebben van af en toe ontsporen op de oude wissels.
|