loc home info project links

De eerste trein kreeg ik op mijn tiende verjaardag, uren kon je spelen met een ovaaltje onder de tafel met tunnels van lego. Gelukkig had ik de zolderkamer en kon er een echte baan worden gebouwd. Samen met mijn oudste broer hadden we beide een plaat van 244X122 en er was nog slaap ruimte. Helaas verhuisden we naar een flat en u raad het al geen ruimte meer, dus de treinen de kast in. Het stomste wat ik heb uitgehaald was toen de liefde in het spel kwam en een groot gedeelte voor een habbekrats is verkocht. Wat overbleef maar weggegeven aan het broertje van mijn beste vriend, altans ik dacht dat hij dat was. Wie weet misschien lezen ze dit en hoor ik nog eens wat ze ermee hebben gedaan.

 Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en het virus blijft, zodra er ruimte voor was weer treinen gekocht. We hadden het niet breed dus gekozen voor de goedkope merken als van de Hema en Jouef. Wat een ellende, met plezier even rijden was er niet bij. Gelukkig had er iemand interesse en bood een leuke prijs en zo begon de tweede start met Marklin. Na de verhuizing had ik eindelijk in 1976 weer een zolder en de bouw was al snel gestart. Een combinatie met de elektronica hobby leverde een heuse computer sturing op. Een paar 1 bits processors van Motorola, de 14500, deden het werk. Helaas aan alles komt een eind, de kinderen worden groot en hebben een eigen kamer nodig voor de studie, dus alles maar opgeborgen met de gedachte "mijn tijd komt wel weer".

En na zo'n 24 jaar ingepakt te hebben gezeten kan er weer uitgepakt worden en natuurlijk eerst kijken of ze nog rijden, alsof ze de dag ervoor nog hadden gereden. Meteen wordt je ook voor keuzes geplaatst, doorgaan met de metaal rails welke zal gaan verdwijnen of over cq aanvullen met C of K rails. Het is een mix geworden, voor het kleine berg station zijn de scherpe bochten nodig, dus de oude metaal rails kunnen hier dienst doen. K rails in het station is makkelijker, dan hoeven de perrons en station niet verhoogt te worden. Voor het overige de niet zichtbare gedeeltes de oude metaal rails en zichtbaar de C rails. Nu moet ik bekennen dat ondertussen het schaduw station is uitgebreid en  alle rails is vervangen voor C rails. Voordeel is dat nu de volledige treinen gedetecteerd worden en de nieuwe treinen zoals de Rheingold geen last meer hebben van af en toe ontsporen op de oude wissels.