loc home info project links


De nieuwe aanwinsten:
br03
De eerste loc van 2005 bij René Muilwijk opgehaald. Voor mij is het de vierde BR 03 uit de serie. De BR 03 serie was een lichter dan de BR 01, de ketel en cylinders waren ook kleiner. Van de BR 03 zijn er sinds 1930 298 gebouwd en waren tot 1973 in dienst. De echte BR03
br01
Op 12 juni bij René Muilwijk de BR01 stoomloc opgehaald. Voor mij is het de derde BR 01 uit de serie, welke vooral opvalt door de zilverkleurige ringen rond de ketel. De loc kwam in 1937 in dienst van de Deutsche Reichsbahn, de maatschappij had er totaal 55.
br01-2
Het waren toendertijd de aller sterkste stoomlocs. In de jaren vijftig werden ze voorzien van gelaste hoog vermogen ketels en aan aantal werden omgebouwd op olie als brandstof. Waarvan er ook 1 in mijn verzameling aanwezig is. Ook van deze loc is het grote voorbeeld terug te vinden op:
Bahnbilder.de
kof
Ik kon het niet laten om ook het kofje mee te nemen, het blijft een leuk ding. Ik zie hem alleen niet een andere loc of een bigboy verplaatsen. Door de magneten is het toch verrassend wat het kleintje kan verplaatsen.
kittel-1
kittel-2

Op koninginnedag bij René Muilwijk geweest, kwam ik in de vitrine de "kittel" tegen. Een leuke aanvulling voor het locale verkeer naar en van het bergstation. De eerste is in 1905 afgeleverd en de laatste werdt in 1958 buiten dienst gesteld. De maximum snelheid was 60 km/h. Het model heeft een delta decoder en het wordt een puzzel om een decoder met betere eigenschappen te vinden welke in de kleine ruimte past. De echte uitdaging wordt het om de kittel van rook te voorzien.
br52
Eind januari de DB BR 52, het grote voorbeeld is ontwikkeld van de 50 serie locomotieven in de jaren 1942 tot 1945. Deze locs moesten voldoen aan de eis van grote trekkracht en geringe asdruk. T.o.v. de 50 serie was de ketel gladder, de cabine eenvoudiger en er werdt afgezien van windleibladen en voorverwarmers. De tender was vervangen voor een kuiptender. Er zijn meer dan 6000 van deze locomotieven geproduceerd. Het grote voorbeeld:
www.hans-urban.org
marcelbahn2
br52
Begin april kwam de BR 38 ook wel bekend als P8, een Pruisische locomotief. Er zijn zo'n 3800 van dit type gebouwd, voor binnen en buitenlandse spoorweg maatschappijen. De loc was zeer geliefd bij het personeel en maatschappijen door z'n goede prestaties. Begin zeventiger jaren is de laatste na bijna 70 jaar actieve dienst met pensioen gegaan. Het grote voorbeeld:
www.bics.be.schule.de
www.bahnbilder.de
top