|
De nieuwe aanwinsten: |
|
De eerste loc van 2005 bij René
Muilwijk opgehaald. Voor mij is het de vierde BR 03 uit
de serie. De BR 03 serie was een lichter dan de BR 01, de ketel en
cylinders waren ook kleiner. Van de BR 03 zijn er sinds 1930 298
gebouwd en waren tot 1973 in dienst. De
echte BR03
|
|
Op 12 juni bij René
Muilwijk de BR01 stoomloc opgehaald. Voor mij is het de derde BR 01 uit
de serie, welke vooral opvalt door de zilverkleurige ringen rond de
ketel. De loc kwam in 1937 in dienst van de Deutsche Reichsbahn, de
maatschappij had er totaal 55.
|
|
Het waren toendertijd de aller sterkste
stoomlocs. In de jaren vijftig werden ze voorzien van gelaste hoog
vermogen ketels en aan aantal werden omgebouwd op olie als brandstof.
Waarvan er ook 1 in mijn verzameling aanwezig is. Ook van deze loc is
het grote voorbeeld terug te vinden op:
Bahnbilder.de
|
|
Ik kon het niet laten om ook het kofje
mee te nemen, het blijft een leuk ding. Ik zie hem alleen niet een
andere loc of een bigboy verplaatsen. Door de magneten is het toch
verrassend wat het kleintje kan verplaatsen.
|
|
Op koninginnedag bij René
Muilwijk geweest, kwam ik in de vitrine de "kittel" tegen. Een leuke
aanvulling voor het locale verkeer naar en van het bergstation. De
eerste is in 1905 afgeleverd en de laatste werdt in 1958 buiten dienst
gesteld. De maximum snelheid was 60 km/h. Het model heeft een delta
decoder en het wordt een puzzel om een decoder met betere eigenschappen
te vinden welke in de kleine ruimte past. De echte uitdaging wordt het
om de kittel van rook te voorzien.
|
|
Eind januari de DB BR 52, het grote
voorbeeld is ontwikkeld van de 50
serie locomotieven in de jaren 1942 tot 1945. Deze locs moesten voldoen
aan de eis van grote trekkracht en geringe asdruk. T.o.v. de 50 serie
was de ketel gladder, de cabine eenvoudiger en er werdt afgezien van
windleibladen en voorverwarmers. De tender was vervangen voor een
kuiptender. Er zijn meer dan 6000 van deze locomotieven geproduceerd.
Het grote voorbeeld:
www.hans-urban.org
marcelbahn2
|
|
Begin april kwam de BR 38 ook wel bekend
als P8, een Pruisische locomotief. Er zijn zo'n 3800 van dit type
gebouwd, voor binnen en buitenlandse spoorweg maatschappijen. De loc
was zeer geliefd bij het personeel en maatschappijen door z'n goede
prestaties. Begin zeventiger jaren is de laatste na bijna 70 jaar
actieve dienst met pensioen gegaan. Het grote voorbeeld:
www.bics.be.schule.de
www.bahnbilder.de
|
|